1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer


El projecte Terra Alta + dóna suport al sector vitivinícola per cercar iniciatives que ajudin a impulsar la competitivitat dels seus productes

Després de nombroses setmanes de treball ha tingut lloc a Gandesa la presentació de “Terra Alta+”. En la presentació es van validar i debatre les principals conclusions i reptes estratègics extrets de la fotografia detallada del sector.

Després de nombroses setmanes de treball ha tingut lloc a Gandesa la  presentació de “Terra Alta+”. En la presentació es van validar i debatre les principals conclusions i reptes estratègics extrets  de la fotografia detallada del sector. 

Una quinzena d’empreses de Terra Alta van assistir a la presentació de “Terra Alta +”, projecte adscrit dins el marc de “Treball a les 7 comarques”. La jornada, que va tenir lloc el 29 d'abril a la seu del Consell Regulador de la DO Terra Alta (Gandesa) és el resultat d’un dels  projectes impulsats pel Consell Comarcal de la Terra Alta, projecte subvencionat pel Servei Català d’Ocupació i finançat pel Servei Públic d’Ocupació Estatal i pel Fons Social Europeu. L’objectiu que es persegueix amb “Terra Alta +” és identificar els principals reptes estratègics de les empreses del sector vitivinícola. La fita final està en definir un pla d’actuacions que permeti dinamitzar el sector i reforçar la posició competitiva de les empreses que en formen part. 

L’acte va estar presentat per Carles Luz, President del Consell Comarcal de la Terra Alta i va comptar amb la participació activa dels principals cellers de la comarca. També amb els consultors de Cluster Development, consultora encarregada del projecte que van presentar públicament les conclusions inicials del projecte. Concretament es va exposar la caracterització del sector vitivinícola i els principals canvis que afronta. També es van definir les principals opcions competitives i finalment es va obrir un debat amb els assistents per profunditzar en els punts anteriorment esmentats. 

Durant la primera fase del projecte, consistent en l’anàlisi del sector i la realització d’una vintena d’entrevistes s’ha obtingut una fotografia detallada del seu conjunt. Cal destacar les magnituds econòmiques del sector; que està integrat per 1.450 viticultors i 55 cellers, els quals treballen una superfície de vinyes de 5.800 Ha. El resultat d’aquestes xifres es tradueix en una facturació agregada de 41M€, dels quals 6,5M€ corresponen al valor de les exportacions. Tal com s’ha pogut constatar en la primera fase del projecte, aquestes xifres es reparteixen en dos perfils diferents: un 80% d’aquesta facturació està representada per les cooperatives i grans productors, mentre que un 20% correspon a cellers de dimensió més reduïda. Ambdós perfils de cellers ofereixen una àmplia gama de productes. 

D’entre tots cal destacar la veritat de garnatxa blanca ja que Terra Alta concentra un terç de la seva producció mundial; essent un actiu de diferenciació pels cellers de la comarca. A partir de l’estudi de la primera fase també s’ha constatat la importància dels diversos reconeixements internacionals rebuts per la qualitat dels vins de la comarca; dada que mostra la capacitat d’atracció de nous cellers. També l’interès pel desenvolupament de l’enoturisme, que vincula l’oferta vitivinícola amb el paisatge de la Terra Alta. 

L’esdeveniment també va mirar a futur, exposant quins eren els principals reptes als que cal fer front. La realitat mostra que el consum de vi per càpita en els principals països europeus està caient i apareixen nous hàbits consum. Per tant, un dels reptes es centra en conèixer millor els mercats i els requeriments dels consumidors finals. Tanmateix, en països no productors la tendència és diferent: creix el consum de vi. En aquest sentit cal donar importància a determinades variables que determinin un estratègia de comercialització de producte que tingui en compte els diferents canals de distribució existent, però també d’altres nous com la venda on-line.

Tots aquests reptes es plantegen en un context de forta competència a nivell internacional. Projectes com el de “Terra Alta +” tenen com a objectiu abordar accions específiques, treballant de manera proactiva amb les empreses per assolir aquest objectius i posicionant el sector amb accions que sorgeixin a partir d’un procés d’acompanyament i anàlisis amb les empreses. Sempre perseguint un objectiu: fomentar la competitivitat del sector i crear o millorar-ne l’ocupació.

Actes

loader
································· 
El Racó de l'Emprenedor
································· 
·································
·································
·································
·································
·································
·································
·································
  3r Premi Administració Oberta 2017

Cercador de les administracions públiques